Pages

Sunday, November 27, 2011

MODEL SISTEM MAKLUMAT


Terdapat 4 jenis model Sistem Maklumat Sumber Manusia iaitu;

1.     Berbilang Negara (Mulitnational)
Model ini mengambil pendekatan yang responsif untuk melaksanakan dan menguruskan HRIS dengan sensitif kepada perbezaan tempatan dan serantau dalam erti kata lain, model ini dibangunkan mengikut keseuaian negara, keadaan dan suasana dalam sesebuah negara supaya perniagaan yang dijalankan mampu menarik pengguna untuk berurusniaga dengannya. Bank Al-Rajhi  yang baru bertapak di Malaysia yang merupakan bank luar yang menjalankan perniagaan dan perkhidmatan di Malaysia perlu menyesuaikan produk mereka mengikut kepelbagaian kaum, pentadbiran mahupun dasar yang telah ditetapkan oleh kerajaan di Malaysia. Begitu juga dengan syarikat makanan segera Kentucky Fried Chicken (KFC) perlu memastikan penyediaan hidangan ayam goreng mengkut spesifikasi penyembelihan cara Islam.Sebagaimana yang kita sedia maklum, dasar dan keadaan ekonom, budaya, cara hidup serta  taburan penduduk disetiap negara adalah berbeza dan perlu diambil kira bagi memastikan perniagaan tersebut mampu berkembang dan bertahan di sesebuah negara.

2.    Menyeluruh (Global)
Melaksanakan dan menguruskan HRIS dengan membina satu sistem berpusat yang seragam. Model ini boleh digunakan dalam apa jua keadaan tidak mengira tempat, budaya dan suasana.

3.    Antarabangsa (International)
Model antarabangsa menggunakan kecekapan teras yang sedia ada untuk mengembangkan operasi ke pasaran luar negara (Bohlander & Snell, 2007),. Model ini merupakan gabungan Model Multinational dan Model Global. Sistem yang boleh menggunakan Model Antarbangsa adalah penilaian prestasi, program latihan dan pembangunan, pemberian upah dan gaji dan sebagainya. Disesetengah negara gaji minimum bagi pekerja telah ditetapkan dan pemberian gaji tersebut tidak boleh kurang dari jumlah yang ditetapkan tersebut. Selain itu juga, kursus dari negara lain boleh dibawa masuk dan dijadikan model latihan yang boleh diubah mengikut kesesuaian program latihan dan pembangunan yang dijalankan di Malaysia. Perlaksanaan Model Antarabangsa ini perlu mengambil kira kesesuaian satu modul itu dijalankan mengikut kesesuaian tempat, budaya dan undang-undang sesebuah negara. Namun begitu, tidak semua sistem boleh diubah seperti larangan kanak-kanak untuk bekerja dan keselamatan dan kesihatan pekerja.


4.    Transnational
Menggunakan kesemua karakter dari ketiga-tiga Model Multinational, Model Global dan Model Antarabangsa.

See Karen Beaman. "On Globalizing HRIS : Moving to a Transnational Solution." IHRIM link. December / January 2000. pp 32-36





0 comments:

Post a Comment